fredag 22. desember 2006

Kjenner du deg igjen?


Det finnes to ting som verden ville vært et betydelig bedre sted uten. Det ene er speil. Verden ville antagelig hatt det mye bedre uten speil. Fra den utilgivelige dagen da speilet ble født, har menneskene ikke holdt opp med å betrakte seg selv fornedrende ned til minste detalj, som bringer meg over til den andre tingen vi ville hatt det så mye bedre hvis ikke eksisterte. Sammenligning.

Jeg har gjennomskuet det for lengst. Det er noe falskt juks som får en skare mennesker til å bryte lettere sammen, som får dem til å drukne i seg selv og bare gi opp. Som lurer dem med sin falske, manipulerende trolldom til å tro at de ikke er verd noe som mennesker. Hvis vi bare sluttet med den evige sammenligningen og dystre betraktningen av oss selv, ville vi få det så mye bedre. Vi ville være fornøyd med oss selv akkurat slik som vi er, og vi ville gi menneskene rundt oss litt større albuerom også.

Og jeg vet det. Jeg vet det så godt. Men det er bare det at jeg har et stort handikap som de andre ikke har. Jeg er meg.


Utdrag av min ufullførte roman ”Speilets forbannelse”.

2 kommentarer:

A sa...

I KNOW!!! Det er så sant!!

Du er helt nødt til å fullføre romanen din, for jeg gleder meg LIVSMYE til å lese den!!

Du er som alltid bare skjønn!! ;)

Merete L.A. sa...

Okei! :) Da må jeg gjøre det! ;)