onsdag 11. april 2007

Fra spøk til alvor...


Det er godt å le og smile litt innimellom! :)

I går var jeg på veiledningssamtale/sjelesørging med ei dame fra Salem, og bottom line er at jeg nå er bevisst på to av mine største skjeletter i skapet - spøkelser fra fortiden som hjemsøker meg. Det ene er at jeg har et helt sykt behov for å være flink!! Det andre er at jeg har en overutviklet "rettferdighetssans" som prøver å rettferdiggjøre alt som jeg gjør mot omgivelsene mine og alt omgivelsene gjør mot meg. Begge to kan nøstes direkte tilbake til de turbulente årene da det stod på som verst hjemme.


Det er visst nok heller ikke sunt å ha blitt så tidlig voksen som jeg har, men jeg er ikke helt sikker på ringevirkningene av det enda... Men jeg kan i alle fall være syk med ord, når det gjelder hvordan jeg vet å bruke dem for og mot - men jeg er en tørrlagt ordoholiker som har lagt de manipulerende ordene på hylla der de skal ligge og støve ned. Ellers så er summen av alt dette at jeg har et utrolig skjørt selvverd som jeg må jobbe med å bygge opp!! Tankene sniker seg inn noen ganger for mye og lager møkk. Dessuten er jeg et følelsesmenneske av de store, men det er positivt når jeg er bevisst på at de ikke skal kontrollere meg.

Nå skal jeg trene på å si til meg selv at "jeg er god, fordi jeg er"!

Sånn. Det var det. Rotete, men sånn er livet.

Og så er det mye, mye godt! :)
Og nå er jeg på veien for å bli fri, en vei jeg har vandret en stund på allerede, og det er godt. Og Noah er god! Og min kjære! Og min tvilling! Og mine venner!

*Takk, Gud, for at det er så mye godt i livet!!*

4 kommentarer:

A sa...

Det er så bra å finne kildene til alle ulogiske frustrasjoner og utbrudd!! Herlig befriende å vite hva som er årsaken og at det er mulig å gjøre noe med det!

Du er helt fantastisk bare fordi du er deg!! Guds fingre kan ikke røre noe uten å gi det skjønnhet! Se rundt deg; hvilken herlig kreativ og kjærlig Gud vi har!

Amen for veien til frihet!! :D

*klem*

Merete L.A. sa...

Ja, det er ufattelig verdifullt å vite for å bli et helt menneske!!

amen for veien til frihet!

Shade sa...

Skummelt...jeg kjente meg mye igjen i det der! Det har neppe hvert like turbulent hjemme hos meg som hos deg, selvom jeg har sporet mye hos meg tilbake til enkelte ting hjemme... Men det er alltid godt å ha en viss ide om hvorfor man er som man er :) Det hjelper å studere psykologi og, man begynner å analysere seg selv noe sykt da :P
Følsom..det er meg hvertfall :P Og behovet for å være flink og rettferdiggjøre alt ;)
Kanskje vi er likere enn jeg trodde :p

*stor klem*

Merete L.A. sa...

Godt mulig vi er det, skjønner du... ;) Det viser seg ofte når vi begynner å se under overflaten at det som ligger under er likere enn vi trodde! Kanskje derfor jeg aldri har villet slutte å være venn med deg...? At jeg ser noe av meg selv i deg... :)

Du er uansett veldig skjønn!!

*klemme masse på*