tirsdag 23. februar 2010

Snø, snø, gå din vei, sol, sol, kom til meg!!! :)

Melodi: "Nå vil vi ha jul, åh yeah!"

Nå vil vi ha sol, åh yeah!
Med masse lys og med masse varme
Nå vil vi ha sol, åh yeah!
Med sommervær og mye mere!

Ja, i år kunne OL like godt vært her. Og vi sørlendinger er ikke vant til sånt, snø i over to måneder og beinkaldt og mørkt, nei, vi TRENGER regn og tidlig vår! Gjerne i mars.

Her kommer en deilig knekkebrødoppskrift mens vi venter på våren, sola og varmen - noe må vi jo ta oss til mens vi venter:

  • 2 dl grovt mel (event glutenfritt)
  • 2 dl havre
  • 2 dl frø - miks gjerne sammen solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø og gresskarkjerner
  • 1/2 ts salt
  • 3 1/2 dl vann
Ta gjerne dobbel oppskrift, så har du til to brett! :)

Smør ferdig en bakeplate (ikke bruk bakepapir), bland ingrediensene godt og "smør" de utover i panna. Det skal bare være et tynt, nesten gjennomsiktig lag som så vidt dekker! Pass på for melklumper!

Stekes i ovnen i 40 min på 200 grader. Ta knekkebrødene ut etter ca 10 min og skjær opp i ruter med kniv eller pizzarulle, slik at du kan brekke de løs fra hverandre når de er ferdige. Når 40 min er over, slår du bare av ovnen og lar knekkebrødene stå inne til ovnen er kald (da tørker de så godt), legg de så over i en boks og la de stå i et døgn uten lokk for ettertørking! :)

Det kan høres kompisert ut, men det er så latterlig enkelt at selv JEG og vinterdaffheten min kan klare det!! :) Fantasisk gode!! :)

Sånn, da går jeg og legger meg under dyna igjen og venter på våren! *snakkes*



2 kommentarer:

Agnetemor sa...

Synes egentlig ikke det er SÅ spesielt på sørlandet lengre, med månedsvis med snø! Sørlendingene blir like overrasket hvert eneste år, men de siste 3 vintrene jeg bodde i Kr.by var det (DESSVERRE) også sånn! :D

Men i KIEL - der pleier de virkelig bare å ha 2 dager med snø i året! Over 2 mnd med snø her også! Snøskuffa! :)

La meg gjette; Mammas oppskrift? ;) Kjempe god oppskrift! :D

Hehe, så søtt; "sånn, da går jeg og legger meg under dyna igjen og venter på våren" :D :D :D Jeg også! (I München har de 12 grader og sol i dag! Bor visst i feil side av Tyskerland! :( )

LANG, god, solfyllt klem! :D :D :D

Merete L.A. sa...

JEG derimot, synes at sørlandsvintre burde være mer som i fjor - mye mildvær og plussgrader og noen få kaldere perioder med snøfall... I fjor kom våren så tidlig fordi vinteren var så mild, og det kom ikke flere snøfall i mars... Og alt i april var trærne grønne... Det er SÅNN jeg vil ha det!!! :) Men det er sant - vi blir like overraska hvert år! ;) dette er forresten det kaldeste året på mange, mange år, i nesten hele januar ble det aldri varmere enn -10, og det var nede i -20... Og DET er ikke normalt!!!

Mammas oppskrift, ja... :) Noe av det lille jeg faktisk klarer å spise!! :) Og så næringsrikt som det er!! :)

Og jeg vil også flytte til München... Jeg ønsker seriøst å bare ligge og vente på våren, og innser at det er sånn jeg egentlig har brukt vinteren ;) Full skjerpings!!!

*SOLKLEM!!!!!!!! VIL HA SOL NÅÅÅÅ!!!*