mandag 14. mai 2007

Min vei mot å bli frisk, del 1

Nå har jeg vært syk - i alle fall ikke frisk - i omtrent tre og et halvt år, så nå er det nok. Nå har jeg bestemt meg for å bli helt frisk igjen, koste hva det koste vil! Jeg har vært utslitt og trett, og hatt utrolig mye kvalme og magevondt. Den psykiske helsen skal også lukes kraftig, nå er det nok med all selvforakt og mangel på selvverd. For å bli frisk, vil jeg:


  • Passe godt på meg selv

  • Ha en nullgrense når det gjelder sukker (ikke honning og frukt), hvetemel, gjær, melk, sjokolade og sitrus. Jeg har bestemt meg for å si "NEI"! (I alle fall for en periode fremover nå)

  • Kroppen min trenger en skikkelig utskylling og rensing, og jeg skal spise masse frukt, grønnsaker, rug, nøtter, egg og fisk.

  • Drikke masse vann!

  • Drikke oppkvikkende urtete

  • Ligge i solen

  • Hvile hver gang kroppen sier fra at den trenger det!

  • Spise nok vitamin/mineral tilskudd

  • Drikke aloevera

  • Sove (tips mottas gjerne til hvordan jeg kan sovne lettere!)

  • Lese litteratur som gir meg noe tilbake, som utvikler meg

  • Gjøre ting jeg gleder meg over - og da særlig å være med Noah, min lille bundle of joy! ;)

  • Oppsøke en naturterapeut som har gjort meg frisk en gang tidligere, for å rette opp i ubalansene i kroppen min

  • Sunn, frisk mosjon - en liten sykkeltur, en tur med Noah i bæremeis, en tur med Noah i svømmehallen, en tur med Noah... :)

  • Be mye og lese i Bibelen

  • Være med venner og Martin og le masse, og gråte når det trengs

  • Lytte til musikk uten å gjøre noe annet

  • Skrubbe meg selv godt i dusjen

  • Elske menneskene rundt meg av hele mitt hjerte - like mye som meg selv!

  • Være ærlig med meg selv

  • Skrive ferdig boken min

*red.*


8 kommentarer:

A sa...

Lykke til!!
*klemme*
Jeg hiver meg på!
Bortsett fra det punktet med ikkeno sjokolade.. hehehehhe..

Merete L.A. sa...

Så digg!! :D
Vi kan hjelpe hverandre!! :D
(Selv om vi begge er godt på vei allerede!:)
*enormt glad i deg!!*
*ENORM KLEM*

Hav sa...

Kjære vennen min..
Jeg håper så inderlig at du kan bli frisk. Du fortjener virkelig ikke å være syk (ikke det at noen fortjener det, men spesielt ikke deg..)

Angående sove-punktet, jeg hadde en del om såkalt "søvn hygiene" i fjor; det går på hvordan få best mulig og mest mulig effektiv søvn, et par raske tips:

• For det første er det slike grunnleggende ting som om at det bør være stille og mørkt, dette er faktisk viktigere enn det kanskje høres ut; lys eksponering er den viktigste tidgiver når det gjelder å stille døgnrytmen. Lys hemmer utskillelse av melatonin (som er "søvnens hormon"; som gjør at du får sove). Derfor: lystette gardiner eller persienner/rullegardiner er veldig lurt. Lyd og temperatur er også viktig: for mye lyd eller for lav/høy temperatur (mellom 14 og 18 grader er ofte passende) kan ha direkte vekkeeffekter eller gi deg mindre dyp søvn (mindre effektiv søvn)
• Ellers har vi selvfølgelig effekten av stress: slemme cortisolen [stress hormon] som aktiverer og gi ingen eller lite søvn. En måte å prøve å kontrollere for dette hormonet (som ofte vil holde deg våken) er å sette av en time eller to til helt rolig, avslappende aktiviteter før du legger deg. Dette kan involvere tv-titting, lesing, etc. Men ikke lesing av pensum. (hehe, jeg er ikke veldig flink til å holde denne). …men ikke se noe skumle eller veldig involverende greier på tv som du typisk blir aktivert av; og dermed liggende våken av.
• Så var det denne maten; en skal ikke legge seg sulten, er kroppen sulten blir den aktivert og søvn blir vanskeligere å oppnå. Men en skal heller ikke legge seg stappmett (for da jobber magen såpass i herdig at en igjen ikke får sove, eller bare forblir i lette søvnstadier). Fint å spise litt lett kveldsmat en time eller to før en kryper til sengs..
• Ellers er det lurt (om mulig) å bare bruke soverommet til å sove på (mer eller mindre); typisk ikke sitte å lese pensum og skrive oppgaver i sengen (sånn som jeg gjør); det handler om å lære kroppen opp til å assosiere soverommet med søvn og ikke med våkenhet (og dermed stille inn hormonsyklusen etter dette..)
• Og hvis du ligger våken og vrir deg lenge; stå opp, les en rolig bok, se en behagelig film; til du blir trøtt. Stå så opp morgenen etter til noenlunde vanlig tid (selv om dette involverer lite søvn denne natten), og legg deg igjen kvelden etter i noenlunde fornuftig tid.
• En annen ting som ikke er et direkte tips, men en tanke som ofte hjelper meg; kroppen får mye hvile om du klarer å bare ligge og slappe av, selv om du ikke får sove; om du ikke får sove natten før eksamen så ikke bli kjempestresset av det, det er ikke noe krise! Søvnforsøk viser at selv om vi [mennekser] lar vær å sove _1_ natt så gjør ikke det vår ytelses på ”kognitive oppgaver” [type; tenke, forstå, løse problemer] dårligere.. og det er jo betryggende å vite natten før eksamen ;)

Dette ble en forferdelig lang kommentar, men håper den kan hjelpe noe… Bare spør hvis det er noe mer du lurer på =P
(og hvis du har søvnproblemer så er det mulig jeg kan si noe mer spesifikt dersom jeg vet hva slags problemer det er..)

*kjempe bli-frisk klem*

Merete L.A. sa...

Tusen, tusen, tusen, tusen, tusen, tusen, tusen, tusen, tusen, tusen takk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Vet ikke akkurat om jeg har søvnproblemer, men jeg er for det meste trett og noen ganger sliter jeg med å få sove...

TAKK IGJEN!!!

*KJEMPE-MOSE-KLEM*

Shade sa...

Åh, håper du blir frisk asap! Har en annen venninne som har vært lungesyk i flere år uten å helt finne ut hva det er, så sånt suger!

Sunt kosthold er smart hvertfall :D

Når det gjelder søvn: som regel dagdrømmer jeg om fine ting før jeg sovner, det hjelper. Men jeg bruker alltid litt tid på å sovne, med mindre jeg er stuptrøtt da.

Merete L.A. sa...

Dagdrømming er digg, ja! :D
Så får jeg tankene bort fra alt som har skjedd i deg og alt som skal skje i morgen... ;)

Anonym sa...

kjære deg!

jeg havnet inne på siden din ved en tilfeldighet, og jeg må si jeg liker den veldig godt, du skriver veldig bra!!

leste du vil lese litteratur som gir deg noe, av det slaget kan jeg virkelig anbefale The catcher in the Rye av J.D. Salinger og A milloion Little Pieces av James Frey, jeg vet dessverre ikke titlene på norsk, men dette er kjempe utviklende og gode bøker!

med ønske om en god lese stund...

Merete L.A. sa...

Tusen takk for lese tipset... :D Skal prøve å få tak i bøkene! :) Å prøve å bli frisk er stadig like aktuelt, etter masse spesialistundersøkelser har jeg fått diagnosen "utbrent", så bøker er en nydelig måte å slappe av på og gjøre ikkeno for å komme til krefter... :)

Så koselig at du dumpa innom sida mi! ;)

*Merete*