tirsdag 30. oktober 2007

Ekteskapsloven 2

Tirils svar..


La meg få lov til å være grunnleggende uenig –
*
Dette er ikke en hastelov, dette er et vedtak homofile har kjempet for med nebb og klør i tiår, og som de nok hadde kjempet for i hundrevis, ja tusenvis av år hvis det da også "hadde vært en reell mulighet for dem. Dette er en lov som vil normalisere det å være homofil, som vil gi dem like mye rett til å elske – og til å være i det hele tatt, som alle andre. Dette er en lov som gir dem rett til å være det de er, og ikke det andre syns de burde være.
*
"Vårt hovedfokus burde ikke være at homofile ikke får gifte seg, men heller hvor flott homofile faktisk har det her i landet, så de kan leve åpent sammen og også inngå en varig forpliktelse på lik linje med ekteskap."
*
Dette er ikke rett, homofile her i landet har det langt fra flott. 1/3 av ungdommer som dreper seg selv gjør det fordi de er homofile, og som homofile er eller føler seg utstøtt, unormale, skitne… En kjønnsnøytral ektelov vil i sine ringvirkninger fjerne dette menneskeskapte skillet, og dytte oss et steg på veien mot likeverd, men det vil ennå være langt igjen å gå. Den eneste grunnen til at et ekteskap pr. definisjon må være mellom mann og kvinne er fordi vi velger å definere det slik.
*
"På toppen av det hele vil dette nye forslaget kun berøre en promille av Norges voksne befolkning! Ca en prosent av den voksne befolkningen er homofile, mens bare ca en promille lever i partnerskap. Skal vi virkelig revolusjonere hele vårt samfunn og vår tenkemåte på grunn av en så liten minoritet?"
*
Hvorfor tror du kun en promille av befolkningen lever i partnerskap når undersøkelser viser at ca 5 % av menn er homofile, mens ca 3-4 % av kvinnene er lesbiske (dette er tall fra Kinsey rapportene på 1950-tallet, og disse er lave, nyere rapporter finne høyere tall). Det er selvfølgelig fordi de ikke ser på partnerskap som et fullgodt alternativ – fordi at de kanskje (og heldigvis) har nok selvrespekt til å se at de, som alle andre, bør få lov til å inngå ekteskap, og ikke partnerskap som framstår som en halvveis reserveløsning for de som ikke fortjener noe bedre..
*
"Hva ønsker vi for våre barn? Skal de vokse opp i et samfunn der kjønnsideologien er så radikal at det er en stadig økende forvirring og usikkerhet omkring kjønn og seksualitet, identitet og selvbilde hos de unge? Der det står eksempler om mamma og mamma i mattebøkene?"*Homofil atferd er _ikke_ et valg. Homofil er ikke noe et menneske velger å bli, det er noe det Er. Det vi som er for kjønnsnøytral ekteskap lov vil for ”våre” barn er å si til dem at de er like mye verdt uavhengig av om de er heterofile eller homofile. Verden vi lever i _er_ allerede preget av forvirring omkring kjønn og seksualitet, og måten å forandre dette på er ikke å stritte i mot forandring – det er å godta også homofil seksualitet som naturlig.
*
Og til slutt; fjell av forskning innen utviklingspsykologien viser at det som best predikerer hvorvidt barn i vanskelig situasjoner klarer seg bra videre i livet er om de har et godt stabilt bånd til en eller annen voksen person. Jeg vil påstå at homofile par som har gått gjennom alle de fordommene samfunnet har å by på (og disse er _mange_) og kommet ut på andre siden og fortsatt har lyst til å adoptere et barn, har det som skal til. Jeg er overbevist om at det finne mange homofile par der ute som er mye bedre i stand til å oppdra et barn enn enkelte heterofile par. Og jeg er også overbevisst om at mange barn vil få det bedre i hjem hos homofile foreldre som virkelig har kjempet for dem, og som er klare til å knytte sterke relasjoner og tilknytningsbånd til dem, enn i hjem hvor de tilfeldigvis har blitt født fordi biologien en gang er slik, og hvor de aldri har vært ønsket, men bare har havnet.
*
Hvis du er interessert i forskningen på området så finnes det faktisk en god del, du kan f.eks se her:http://tinyurl.com/2okrgoog her:http://www.psykol.no/?did=9069929

2 kommentarer:

Anonym sa...

uhm. bare; - og i den siste url'en.

http://tinyurl.com/2okrgo

(Passet litt dårlig at den ikke funnet liksom, virker som om jeg dikter opp url'er akkurat som det passer meg..)

;P

Merete L.A. sa...

Tusen takk for dine innlegg... De hjelper meg til å huske hva det var jeg også pleide å stå for . jeg ønsket så gjerne at homofile skulle få adoptere!!

Håper det ikke gjorde noe at jeg publiserte innlegget ditt, det er tross alt bare to mennesker utover du og jeg som er innom her litt jevnlig... (Agnete og Sol) :)

Men jeg synes altså det er litt hastverk, selv om du ikke er enig!

Og jeg forstår veldig godt den siden jeg ikke har gitt så mye tanke - nettopp at det vil være så positivt for fremtidige generasjoner homofile...

Den ene artikkelen din, var ikke den forresten litt mynta mot aleneforeldre? Om man bare har en forelder, gir vel ikke nødvendigvis samme utslag som når man har to like??

Uansett, nå er jeg lei av å kjempe, tror jeg... orker ikke bruke mer krefter på en lov jeg vet vil bli vedtatt enten jeg vil det eller ikke, liksom... Men venstre har nå altså sagt at de vil skille det juridiske og det sermonielle, slik at kirken ikke blir blandet inn i det hele, og det synes jeg er veldig fint tross alt.

Så kan jeg heller være lykkelig for at jeg selv fikk gifte meg på "den gamle måten"... :)

Og er veldig enig i at man ikke valgte å bli homofil selv...

uansett, ha en fin dag videre... :)

(Venner fremdeles?;)