fredag 5. oktober 2007

Merete - Nathalie


Nathalie kommer fra latinsk, natale domini eller dies natalis, og betyr "Christmas Day", Jesu fødselsdag!

Visjon 24.09.07

  • Vi trenger å være jul og advent, hver dag! Vi trenger å ha denne stemningen over hele livet, ikke bare i desember, ta med de gode eksemplene og forbildene herfra og leve i dem

  • Være til velsignelse, i julen tenker vi på hverandre og de andres beste først, vi søker fred og vi søker løsninger på problemene, vi søker oss ut av konflikter i julen, fordi dette er en tid for glede, samhold og en helt spesiell, magisk tid! Vi må gjøre dette alltid!

  • Være fred og kjærlighet

  • Huske på de fattige og gi til dem, ikke bare når vi går forbi frelsesarmens julegryte, men også når de gjelder de fattige alle de andre årstidene! Hjertet vårt for de fattige skal ikke begrenses til en måned!

  • Huske på de forfulgte i bønn og ved å gi, ta oss tid til å tenke på dem

  • Tenne lys og være stille, tenne lys for fred og krig og be til Gud, søke Gud i det stille, ta et avbrekk fra hverdagen for å roe helt ned, tenne lys og be. Vi trenger julefred – ikke julestress. Ta oss tid til å prioritere dette og la den magiske ventetiden i advent få oss til å slakke tempoet og tenke,

  • Ta tid til menneskene rundt oss – ekstra god tid med familie, venner , menighet, tid til å lage god mat sammen og sitte ned og slappe av sammen, ta et juleavbrekk fra alt og gjøre noe spesielt.
  • Gjøre ting sammen – bake, lage pynt og gaver, leke

  • Leke, særlig i snøen og gå på skøyter, og om sommeren bade, ta vare på det lekne og barnslige, ta tid til barna og til å bare slippe alt og være med på deres ubekymrede lek! Det er en fantastisk verden de små har!

  • La tvilen bli til tro

  • Tenke ettertanker

  • Lengsel og glede

  • Ventetida – alltid vente og forvente Jesus, hele tida, hver dag i hele året! For han er her for oss alle de andre dagene også, vente og forvente Jesu nærvær på samme måte som vi gjør i julen

  • La julens stemning hvile over livene våre
  • Gode forventninger

  • Huske på at himmelen er oss nær! Vi lever i overlappen, en del av paradiset er her alt! Ta i mot det! Ta i mot de fantastiske tekstene i julesalmene!!!
  • Ta jula tilbake fra stress og materialisme! Gir du en gave, la den være ekte, ikke gi etter hva du burde, men gi med hjertet. Bli flinkere til å gi tid, til å gi ord og brev, til å gi måltider, mat og opplevelser. Barna kan få harde gaver, men voksne trenger egentlig ikke tingene, det de trenger aller mest er oppmuntringer :)
  • Nøkkel: Ta tid til å være stille og søke Gud hver morgen

  • Når en lever slik, er en som en engel i denne verden, ikke av verden, bare i den, en klarer å slappe av og fri seg fra verdens grep om oss til fordel for Jesu fred og glede! :D

    Alt dette gled over meg en tidlig morgen, nøyaktig tre måneder før julaften, som en strøm av vann som strømmet gjennom meg som tårer! Jeg lengter så inderlig etter nettopp dette, plutselig kom denne visjonen veldig sterkt til meg, mens jeg lyttet til julesalmer, noe jeg gjorde fordi jeg kjente en sterk følelse for å gjøre det mens jeg ba!

    Fra nå av vil jeg hete Merete Nathalie!
    Hva med deg?

2 kommentarer:

Hav sa...

Jul er fint. Jeg har alltid julestemning på denne tiden av året, i september - oktober. Den har dessverre en tendens til å bli borte når jula faktisk nærmer seg.

Når jeg var ung (hehe - det høres ut som jeg er 80 når jeg sier det) handlet jul i store trekk om varmen og godheten besteforeldre kan gi. Og nå tenker jeg litt på alle dem som aldri får oppleve en jul med besteforeldre, og det er egentlig veldig trist.

*klem*

Jeg håper du har det bra, lille venn..

Merete L.A. sa...

Jeg har også julestemning på høsten, gjerne en gang mellom august og oktober... Men den kommer ofte litt tilbake når det bare blir advent for jeg elsker virkelig den tida... Nyter den til de4t fulle... ;)

Du har helt rett, det er mye trist med julen også, dessverre... Jeg vil gjerne holde fast på det gode og ta det med meg inn i det triste...

Og bra ville dessverre være å overdrive... Hadde en god periode på slutten av sommeren, men har nå sunket langt, langt ned i dypet igjen, dessverre... Blir det aldri bedre??