onsdag 27. juni 2007

Ferden

Han hadde reist. Reist langt, uten mål og mening. Uten en fast destinasjon og bare med veien som det eneste faste holdepunktet i livet sitt. Han hadde tenkt og tenkt, skrevet og skrevet. Skrevet en bok om det, en bok om kjærligheten. Og han hadde grått. Grått strie tårer som motvillig hadde strømmet ut av ham.

Han hadde sendt begge bokmanuskriptene til redaktøren og begge skulle utgis i bokform. Det hadde vært et effektiv år, to fullførte romaner. Og han hadde gitt bort penger til ”Sjelenes hvile”, i håp om at bøkene skulle selge.

Han hadde sett på havet, sett på fjellene, sett på skogene, sett på åkrene.

Og han hadde tenkt.

Når var det det hele stoppet opp og han hadde gått inn i en sirkel som fanget ham, som kastet ham lengre og lengre inn jo mer fast bestemt han var på å komme ut av den? Hvor var det alt gikk galt?

Var det den første gangen han selv virkelig hadde sveket? Eller hadde det hendt før, den gangen noen svek ham selv i barndommen?

Slik hadde han kretset og kretset rundt de samme tankene, han hadde bedt, han hadde sluppet taket. Sluppet taket på livet, på kontrollen, på seg selv slik han nå var.

Og han hadde lyttet. Lyttet til vinden som suste, til raslingen i blader, til bølger som slo mot klipper og strender, til endeløse, meningsløse ”Hei”. Til sist hadde han hørt det, nesten som et stille hvisk, innimellom alt det andre: Levi. Navnet hans. Utallige ganger var det nesten som om han fornemmet dette ene ordet: Levi.

Han fant igjen lengselen i hjertet sitt. Lengselen etter livet, etter utfordringer, etter et fast og trygt holdepunkt, etter å gi kjærlighet. Hele tiden mens han vandret og stadig vandret videre.

Og han hadde badet. Badet seg i sol, badet seg i rent, strømmende vann som frigjorde ham, vasket ham fra innerst til ytterst og fornyet ham, slik bare levende vann kan.

Han hadde tenkt gjennom sin egen historie, sin fortid. Han hadde tilgitt alt grumset og tillatt det å være en del av hans fortid, en tid som ligger bak og ikke betyr noe lengre, en tid som ikke kan forandres, bare godtas og forsones med.

Han hadde sett på veiene, sett på blomstene og gresset, sett på menneskene som er like forgjengelige som dem. De tror de skal leve alltid, og glemmer at livet er å leve og å dø.

Og han tenkte på døden. Hadde tenkt romantisk på en skjebne lik den Noah fikk. En dag er vi her, en dag er det over, og hva har vi igjen da? Personligheten vår. Karakteren. Kjærligheten.

Han fant igjen en drøm i hjertet sitt. Langt der inne et sted, fantes det en inderlig drøm, en lengsel, et ønske, og en skjult styrke til å kaste seg etter det uten å se seg tilbake.

Han hadde sluppet taket og funnet igjen livet.

Og til sist hadde han vendt hjem igjen, hjem til henne han elsket.

Utdrag fra romanen min - "Som dine dager er"

9 kommentarer:

A sa...

Yohoooo!!
Noen har hatt skrivekløe!! ;) ;)
Var litt usikker først på om du hadde skrevet det selv eller ikke, men Noah og Levi er bare ikke til å ta feil av! ;)
Hørtes ut som en novelle først.. Men then again: Alle kapitlene i "som dine dager er" minner om noveller.. :)
Utrolig mye vist i det du skriver! Zahir 2, here we come.. ;)
Likte særlig det du skrev om at han fant igjen lengselen i hjertet sitt, og de 4 tingene han lengtet etter.. Kjenner det igjen, for å si det sånn! :)
Men i første avsnitt så skjønner du ikke at han har skrevet TO bøker, før du plutselig sier at han skal gi ut "begge" bøkene.. Det var litt forvirrende.. :)
Sykt lang kommentar.. :D
Hehehe
LOVE YA!! Skriv videre! GLEDER meg til du er ferdig!! SEE!

Merete L.A. sa...

Der klør, det klør, tiddelibom! :D Så fantastisk at du oppfatter dem litt som noveller, for det var den aller, aller første visjonen jeg hadde da jeg satte meg ned for å skrive 1. juledag 2004 - at kapitlene skulle være så selvstendige og novellepregede som mulig! :D
Zahir 2... Hehehe... Vi trenger en motvekt, sier nå jeg! :D
DIGG at du kjenner det igjen... Jeg har lært mange ganger at det er utrolig verdifullt å innvi noen lesere til å lese det jeg skriver!! Litt derfor jeg la det ut, og fordi dette kapittelet i røper noeom hvordan det hele ender...;)
Det der med "to bøker", navnene deres, "Sjelenes hvile" og svikene i fortiden hans må du nesten ha lest resten av boken for egentlig å forstå... :)

TUSEN takk for kommentar, og for at du bryr deg!!

Jeg blir så glad for å høre flere meninger enn mine egne, her jeg sitter og fniser for meg selv;D

*kyss & klem & mosekos*

Merete L.A. sa...

PS! Er det en god ting at du først ikke trodde det var jeg som hadde skrevet det? :)

A sa...

Hehe.. Jepp! Det betyr at du hørtes ut som en etablert forfatter! :) :)
Du kommer garantert til å gi ut boken en gang og få en leserskare! Du må bare være tolmodig, så forferdelig det enn høres ut! ;)
Jeg tenkte faktisk litt på Paulo tha Dude når jeg las det.. :) Men nå har jeg bare lest 3 av hans bøker da.. :)
Vi trenger en motvekt ja! Go for it! Gud velsigne skrivinga di! :D

Merete L.A. sa...

Å?? Hvilken er den tredje?
Jeg har lest Alkymisten, Lysets krigere og Zahir! :)

A sa...

"Ved elven Piedra satt jeg og gråt".. :) Utrolig rar historie.. :P

Merete L.A. sa...

Han har nok sansen for det litt rare, ja... :)Mamma anbefaler Pilgrimsferden, så lurer på om jeg kasnkje skal lever tilbake Zahir og kaste meg på den... :)

Shade sa...

Oh, pent! Vil gjerne lese alt jeg :D

Merete L.A. sa...

Det kan du gjerne!! :D Jeg begynner å nærme meg ferdig, så det er bare å sende meg den oppdaterte mailadressa, så kan du få være en av dem som prøveleser!! :D :D :D Det blir jeg bare glad for!! :D