fredag 23. oktober 2009

Vinter

Hvis livet hadde årstider, så er det vinter i mitt liv nå.

Våren er det nye, sprudlende livet, gleden, de gode ideene, våren er håp.
Sommeren er berusende varme, frihet, fred, ro, barnlig og lykkelig lek, sommeren er kjærlighet.
Høsten er mild og avventende, sterke følelser og stille stunder, fyrverkeri av farger, sterke stormer og kyss fra solen, høsten er ettertanke.

Vinteren er kald og ugjestmild, mørk og uendelig lang, vinteren er død over livet og endeløs dvale. Vinteren er sorg og utmattelse, den er tap og resignasjon, den er stille, uuttalt fortvilelse.

Av og til titter solen frem, smiler mot snøen og hvisker at våren igjen vil komme.

Men mest av alt er det stille, mørkt og ensomt.
Til våren atter en gang kommer med sin forløsning.

[Utdrag fra Nichole Nordemans sang "Every Season" om hvordan Gud er alle årstidene:]

"And everything in time and under heaven
Finally falls asleep
Wrapped in blankets white, all creation
Shivers underneath
And still I notice You
When branches crack
And in my breath on frosted glass
Even now in death, You open doors for life to enter
You are winter"



*red.*

5 kommentarer:

Cecilie sa...

Det er så godt å lese det du skriver! Du har så mange kloke ord!
Jeg ber for deg - og håper at vinteren ikke blir for hard. Et gammelt ordtak sier jo at hvis rognebærtrærne bærer mye frukt, blir det en mild vinter. For de skal ikke bære tungt ta ganger. I år har det vært mye rognebær.

Håper snart våren kommer i livet ditt igjen!

God helg!

Klem, cecilie

Agnete sa...

For en nydelig sang (vers av sang) av Nicole Nordman!! For et mektig bilde av Gud!!

Jeg er lei for at du føler at det er vinter hos deg nå, din vinter!!
Kanskje du heller kan ha min type vinter?? :D

Min vinter:

Jeg synes at vinter er magisk stillhet, is på ruta, snøkrystaller som daler ned, håp om jul og snømenn og skøyter, ro, mørke, og mest av alt: HVILE! Dvale, pause, samling av nye krefter!!! Forberedelse for en ny omgang av tusen blomster og vår! En tid for å sove, lese bøker, kaste snøball, gå med lue, krype i ro under dyna og drikke te. Men mest av alt Pause. Timeout. Vi trenger vinter!!!

*holde rundt veldig lenge*

Til jul kommer du til å være mye bedre allerede!! Ja, bare tanken på jul er nok til å gjøre deg bedre!! :D :D :D Ikke sant?? :D :D :D

Jeg er uendelig glad i deg!!!!!

Merete L.A. sa...

Takk, Cecilie! :D
Jeg satser også på at vinteren ikke skal bli så alt for lang... Og våren kommer jo bestandig - det er et løfte!

*klem til deg!*

Agnete:
Elsker den sangen! Særlig nå blir den utrolig sterk for meg, når årstidene holder på å skifte og jeg kjenner på årstidene i livet mitt! "Even now in death, You open doors for life to enter" - det er så sterkt og minner meg om at død gir liv, og om korset...

Ser at din vinter minner meg om advent og jul ;)Jeg husker vinteren i fjor, da tenkte jeg på vinteren som dvale-tid. Følte nesten jeg gikk i hi, fordi jeg sov så mye... Jeg var opplagt når lyset var der, men når mørket kom ble jeg superklar for å legge meg! ;)

Enig i at vinteren er som en timeout :) Og at vi trenger det, vi trenger alle årstidene.

Og det finnes håp! :) Våren kommer, julen kommer... :)

Veldig glad i deg!

*lang klem*

T sa...

Kjære Merete!

I går skrudde vi klokken en time tilbake, mot sommerstid! Jeg håper dette kan gjelde i ditt liv også - at klokken snart vil gå mot sommer.

På den andre siden synes jeg at du takler all motgangen helt utrolig godt - og at du nok kommer til å være et forbilde og en hjelp for de du skal jobbe med i årene som kommer fordi du har en del bagasje. Men du er helten min.

*Stor klem*

Merete L.A. sa...

Tusen takk, Tiril!
Jeg håper virkelig det! :)

*lang og god klem*