mandag 5. februar 2007

"Livsfilosofi"

Det interesserer meg ikke hva slags arbeid du har.
Jeg vil vite hva du higer etter, og om du våger å
drømme om å møte ditt hjertes lengsel.
-
Det interesserer meg ikke hvor gammel du er.
Jeg vil vite om du vil risikere å dumme deg ut
for kjærlighetens skyld, for din drøm,
for det eventyret det er å være i live.
-
Det interesserer meg ikke hvilke planeter som
står i kvadratur i din måne.
Jeg vil vite om du har berørt kjernen i din egen sorg,
om du er blitt åpnet av livets mange svik,
eller om du har trukket deg sammen
og lukket deg av frykt for mer smerte.
Jeg vil vite om du kan bære sorgen,
min eller din egen,
uten å prøve å skjule den,
viske den ut eller prøve å lege den.
-
Jeg vil vite om du kan være i gleden,
min eller din egen,
om du kan danse vilt og la ekstasen
fylle deg til fingerspissene
og helt ut i tærne uten å be oss om
å være forsiktige, om å være realistiske,
om å huske begrensningene
ved det å være menneske.
-
Det interesserer meg ikke om den
historien du forteller meg er sann.
jeg vil vite om du kan skuffe en annen
for å være tro mot deg selv,
om du kan bære beskyldningen
om svik og ikke svikte din egen sjel,
om du kan være troløs og derfor troverdig.
-
Jeg vil vite om du kan se skjønnheten,
selv når den ikke er vakker,
hver eneste dag,
om du kan søke kilden i ditt eget liv
i dens nærvær.
-
Jeg vil vite om du kan leve med nederlag,
dine eller mine,
og likevel stå ved bredden av innsjøen
og rope til den sølvblanke fullmånen: JA!
-
Det interesserer meg ikke hvor du bor
eller hvor mye penger du har.
Jeg vil vite om du kan stå opp
etter en natt i sorg og fortvilelse,
dødstrøtt og med verkende lemmer,
og gjøre det som må gjøres
for at barna skal få næring.
-
Det interesserer meg ikke hvem du kjenner
eller hvordan du kom hit.
Jeg vil vite om du kan stå midt i ilden
sammen med meg, uten å vike.
-
Det interesserer meg ikke hvor eller hva
eller med hvem du har studert.
Jeg vil vite hva som holder deg oppe,
innenfra, når alt annet faller bort.
-
Jeg vil vite om du kan være alene med deg selv,
og vite om du virkelig liker ditt
eget selskap i øyeblikkene av tomhet.
-
(Kjedemail)

9 kommentarer:

Merete L.A. sa...

Alt er ikke like sant for alle, men mye er det likevel...

Hav sa...

..Hører du forresten på Tori Amos?
...Har jeg mast om det før?

Hvis ikke så må du høre! Hun er utrolig flink, Hovedsakelig stemme og piano + litt andre ting av og til. Hun skriver selv, fra sårtnydelig, til kjempemorro-må-smile-til-sanger. >Og hun han virkelig en særegen stil som ikke kan sammenlignes med noe som helst egentlig..

Så hvis du ikke har hørt; spriiing!
Men begynne med hennes første album kanskje, det har veldig mange veldig fine sanger og heter "Little earthquakes" [Og er en fin bl-kjent-med-Tori cd]

*kjempeklem*

Merete L.A. sa...

Nei, har nesten ikke hørt navnet til dama en gang...

Men skal skrive den ned på bursdagsønskelista mi! ;)

A sa...

Hun hadde en stor hit på Absolute Music 19.. :) Leeeeenge siden... :)

Merete L.A. sa...

Det ringer en bjelle svakt et sted... ;)

Merete L.A. sa...

(likte det visst ikke da, men man har da heldigvis utviklet seg!!)

Hav sa...

Seriøst? Tori Amos på absolute music 19? Haha, morsomt.

..Trodde liksom hun var litt for sær til å bli såpass populær. Men hun lager jo sinnsykt melodiske sanger så det er vel egentlig ikke så rart. Bare uventet. hihi

Hav sa...

OK. Så jeg har undersøkt litt og må bare informere om at proffesional widow som befinner seg på den nevnte hitsamligen ikke på noen som helst måte er representativ for resten av Toris musikk, [Den har jo ikke piano en gang!]Og hun pleier aldri ha slike rytmer eller så lite tekst. ..men det er vel typisk det som skal til for å få en hit.

Så trist egentlig. Hun har fryktelig mange utrolig fine sanger også kjenner de fleste henne bare som hun som hadde en teit sang på ablsolute music 19..

Men det er vel slik musikkverden har blitt.

A sa...

Det kunne jeg faktisk tenke meg siden du har snakket så mye om henne! Regnet med at det var en lite representativ sang... :) Siden noen kunne være så begeistret for henne, liksom... :)