tirsdag 2. desember 2008

GLED deg!

... over at dette ikke er noe DU skal kunne noe om i forhold til alle gamle Noregs lands dialekter:

  • Levende dativ i norske dialekter i dag
  • Regionaliseringen
  • De ulike tonemene i høgtone og lågtone og hvordan dette arter seg forskjellige steder
  • Jamvektsregelen og hvordan det norrøne språket påvirker de norske dialektene i dag
  • Jamning i jamvektsord, og hvordan dette fungerer i de ulike dialektene
  • Svarabhaktivvokal (burde dette egentlig få være et ord??)
  • Diftongering
  • Monoftongering
  • Vokalreduksjon
  • Assimilasjon
  • Differensiasjon
  • Segmentasjon
  • Apokope
  • Retroflekser
  • Palatalisering
  • ... og mye, mye mer...
  • I tillegg til HELE språkhistoria, utviklinga av skriftspråkene våre, å kunne analysere tekster som viser utviklingen, og kunne drøfte språkdebatten fra 1800 til i dag!

HURRA for å ha valgt studie selv!!! :D

LYKKE til med alt dere har å gjøre før jul!!! :D

Vi krysser fingrene, folder hendene og ber om at dette går bra!!
Og det er jeg overbevist om at det vil, selv om vi ikke har lest så mye som vi burde underveis... ;)

Stå på, dere er skikkelig gode!


*GOD KLEM!*

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehehehehhe..

HURRA for selvvalgte studium, hahahaha, der fikk du den!!

Men jeg har også fallt litt i samme grøfta; Jeg har om litt av de samme tingene, bare om det TYSKE språket i faget fonologi! Så da skulle man jo tro at du har en fordel av å faktisk snakke språket og kunne uttalen!! :D
Og så har jeg en fordel at jeg må kunne litt mindre! :) Men kjenner igjen mange ord, for å si det sånn! ;)

Du har rett, DET VIL GÅ BRA med DEG også! :D

KYSS!!

Miss Madelene sa...

Stakkars deg! Er det i morgen?

Lykke til :)

Alt makter jeg i Ham som gjør meg sterk
Fil.4.13

Merete L.A. sa...

Det er i morgen, altså torsdag! ;) Og jeg har stor tro på Gud, ja, for dette er noe jeg ikke kan klare alene ;) Det er Han som må gjøre dette sammen med meg!!!

LYKKE til du også Agnete!! Hurra for gode valg!! :D Og du har rett, jeg har jo faktisk hørt en del av dette før... :)

Alt i alt så er jeg optimist, jeg har bare masse svart galegenhumor... ;) Et sikkert tegn på at man med avventende skrekk venter på eksamen ;)

Merete L.A. sa...

Ja, og så skal vi kunne si noe om alt dette i lys av grannespråkene våre, altså de andre nordiske språkene som er i slekt med oss... ;) *lesehesten*

Anonym sa...

Men seriøst... Etter torsdag... Har du FERIE da lissom?!?!?!?!?!?!?!?!?

Eller når får du egentlig ferie?! :)

Anonym sa...

Hva skjer med ordet Svarabhaktivvokal uansett? Det høres ut som en trosretning i hinduismen!

Og hva skjer med ordet gardinstang?!?!?! Ja, jeg bare spør!

:* :D :* :D :* :D :* :D
(leser til to prøver i morgen og er udisiplinert)

Merete L.A. sa...

NEI!!! Det er over to uker til ferie... Jeg har enda en eksamen og masse jobbing igjen... Så jeg få juleferie omtrent 23. desember........

Svarabhaktivvokal er en innskuddsvokal som har oppstått på steder der det i norrønt kom flere konsonanter etterhverandre, som i for eksempel hestr (vet ikke om det gjelder dette ordet, men prinsippet er riktig!)- som oftest er det en e som forenkler møtet mellom konsonantene... ;) hestEr... ;)

Og gardinstang??? Ja, hva skjer egentlig med det??? ;D

Lykke til med alle prøvene... ;)

Anonym sa...

Heia Merete!
Nå har jeg fått lagret deg også på denne nye maskinen :-)
Natta gikk kjempefint og nå har er jeg klar for nok ei natt.
Jeg er så glad i deg og dine kjære!
Ha en skjønn lørdagskveld!
Klem fra Mamma

Merete L.A. sa...

Hei, kjære mamma! :D
Så bra at nattevaktene gikk bra... ;) Nå er det hele over, heldigvis! ;)
Du er kjempe god og jeg gleder meg til å se deg igjen! :D

*stor klem*