mandag 7. mai 2007

Ti bud til alle foreldre

  1. Du skal vise at du elsker barna dine.
  2. Du skal ikke skjemme bort barna dine.
  3. Du skal interessere deg for dine barns skolegang.
  4. Du skal forsøke å la barna klare vanskelige situasjoner selv.
  5. Du skal la barna dine ta med seg kamerater hjem.
  6. Du skal kunne tilgi dine barn.
  7. Du skal være så mye sammen med barna dine som mulig.
  8. Du skal interessere deg for dine barns problemer.
  9. Du skal fortelle barnet ditt om familien og slekten.
  10. Du skal la barnet selv bestemme sin fremtid.

    Av Simon, 14 år

9 kommentarer:

Shade sa...

Tror mine foreldre har de fleste der inne :)

Mamma har vært litt dodgy på den med å fortelle om familien og slekten, er en onkel med narkoproblemer vi plutselig fant ut av selv. Og vi skulle egentlig ikke vite noe om ham, for vi "hadde ikke noe med det", mente hun. Men men, kjekt å vite synes nå jeg :p

A sa...

Hehehe.. Skikkelig barsk fyr han derre Simon 14 år.. ;)

Men enig i det han skriver! ;)

Får dra lista fram igjen en gang om 15 år eller noe når det blir aktuelt.. Hehe..

Merete L.A. sa...

Agnete: Ja, for en kul gutt han må være! Og jentenes drømmeprins... ;) Med mindre han har lært dette av sine sår...
Og jeg kan lage en fin, innerammet liste til deg i ditt første barns fødselsgave... ;D

Sol: Så fantastiskk bra da! Det dine foreldre har gjort bra mot deg, er det mye lettere å gjøre bra for dine egne barn (hvis du skulle få lyst på noen av dem en gang...;) Husker du har fortalt om han narkomane en gang før... En profesjonell pedagogikkfyr mener at barn alltid bør vite sannheten, bare tilpasset deres alder og utvikling (det mener alle pedagogikkfolk), selv når bestemora har tatt livet av seg (mener han)!!! Jeg er også for å si sannheten - for finner barna ut at du har holdt noe borte fra deg eller løyet eller sagt halvsannheter, så mister de tilliten til deg og du mister troverdighet...

Anonym sa...

Å, hjelp!
Du vaser så SYYYYYYYYYYKT
Men glad i deg for det om!!!!
Bra bud!!!!

A sa...

Hæ? Vas?
Grethe Siren, har ikke en sofa å støvsuge eller noe?! ;)

Merete L.A. sa...

Tror vi trenger en red. anm. her, fordi undertegnede og G. S. hang på to pcer rett ved siden av hverandre i det skrivende øyeblikket, og undertegnede var faktisk særdeles ukonstruktiv.
;)

Merete L.A. sa...

Og forresten, angående bud nr 9: Nå driver jeg og sanker informasjon og materiale til å kunne lage en "slektsvegg"! For det ønsker jeg meg når jeg blir stor!! En vegg der hvor jeg kan henge bidlene av menneskene bakover i de fire slektene som har blitt vår lille familie!! Og med bilder av oss på bunnen!! :D Det hadde vært kult, det!! :D

A sa...

Slektstre altså. Artig!

Merete L.A. sa...

Ja! :) På veggen! :)
Og så kan vi fortelle (masse) historier til ungen(e)! :)