torsdag 30. oktober 2008

Kan julen brukes opp?



Kan julen brukes opp?

Dette er et spørsmål jeg har stilt meg selv flere ganger, etter at folk prøver å kvele meg og gleden min med sin teori: At man ikke skal ha julestemning før 1. desember, og hvis den kommer tidligere, bør man forsøke å skru den av, for så å skru den på igjen i desember og håpe at følelsen er der da. Hvilket de sier at den sjelden gjør, hvis julestemningen har inntrådt i oktober eller november. It’s like a curse. (Og kanskje er det det?)

Min teori, kjøre søstre, er på den helt andre siden:

Det er lov å omfavne julefølelsen når den kommer! Uansett når den kommer! For det er en stemning fylt av fred og glede, og den må nytes til det fulle! Det fungerer for meg! Jeg har aldri så lite med julestemning på lager at den er oppbrukt til desember!

Det handler om å kjenne på følelsen – så kan kakemenn og julebrus og mandariner og julemusikk få vente – men nyt følelsen og øyeblikket, nyt skjønnheten!

Kjære søstre, ikke fortreng julefølelsen deres! For den er jo nydelig!

Med sterk oppfordring og hilsen
- red.

9 kommentarer:

Perlehvit sa...

Kakemenn har jeg faktisk spise!:P
Men venter litt med nisser og selve julepynten. Gleder meg masse til advent, og om man begynner nå, har man jo ikke dét å se frem til;)

Åh, jeg gleder meg til å få barn! Det er nok det høyeste ønsket jeg har i livet!
Hehe, ja, vi har jo lekt litt i snøen vi og (Jarle og meg), men _helt_ alene er ikke så kult:P

Jeg så du fant bloggen min ja.. Er litt i begynnerfasen. Har fått skikkelig dilla på å surfe på interiørblogger -det er jo så mye fiiiint!!

Jeg har fått med meg at du har vært syk ja (har sett du har skrevet litt om det i bloggen og..), er det lov å spørre hva du feiler/har feilet(?skrives det sånn??)?

Du må veldig gjerne si ifra om du har tid til en kaffi på cafe eller noe en dag! Hadde vært kjempekoselig!!

Stor klem tilbake

Perlehvit sa...

Hehe gikk litt unna her. Bare overse skrivefeilene!;P

Anonym sa...

Utfordringen er tatt, og jeg omfavner julestemningen!!!

Må ta med meg litt julepynt og julebrus ned hit!! :D

Og sender deg med god samvittighet juletregave på fjesboka! ;)

Merete L.A. sa...

Anja: Å få barn er virkelig helt fantastisk, og du kan virkelig glede deg!!! :D Og jeg blir gjerne med på café, men kanskje ikke neste ke, for det blir mye å gjløre frem til min brors bryllup neste lørdag :) Ellers så er det matallergier kombinert med utmattelse som grovt sett er problemet, du kan jo få den mer utfyllende historien siden... ;) Kos deg masse den kommende uka! :D

Agnete: Jeg fikk ikke åpna gavene??? Må jeg virkelig vente til julaften??? ;D Så bra at du tok utfordringen, jo flere av oss, jo bedre ;D

Anonym sa...

Hæ?? Prøver du å åpne julegavene før julaften???? Hahaha, den går ikke du! Gleder meg VILT til å se deg lørdag!!!!!!!

Merete L.A. sa...

Du da... ;) Du er så ivrig på å legge gaver under treet, og så får vi ikke ÅPNE dem??? ;)
Gleder meg helt ENORMT til å se deg også!!! :D Kan fremdeles sette opp håret ditt hvis du vil... ;) Noah og jeg har kjøpt hårspenner til meg i dag ;)

Anonym sa...

JA!!! :D JEG VIL! :D :D :D

Merete L.A. sa...

Da kan vi gjøre det hos Jan-Otto før vi går i kirka... ;)

Anonym sa...

Hæ??? Hos Jan-Otto??? Hva skjer??? Skal vi pynte oss hos Jan-Otto??? :-)