søndag 16. november 2008

Den nydeligste filmen jeg vet...


... er Brokeback Mountain...

...Og den absolutt nydeligste setningen - et filmhistorisk høydepunkt - er denne:

"It's nobody's buisness but ours."

Jack Twist og Ennis del Mar er to unge cowboyer som treffes sommeren 1963 når de skal gjete sauer sammen på Brokeback Mountain, og da skjer det noe mellom dem som de aldri hadde trodd ville skje, som får konsekvenser for resten av livet...

Setningen i sammenhengen:

Ennis (dagen etter deres første erfaring av at dette er noe mer enn et vennskap...):
This is a one-shot thing
we got goin' on here.

Jack:
It's nobody's business
but ours.

Ennis
:

You know I ain't queer.


Jack
:

Me, neither.


(Bilde fra scenen:)


Det er en utrolig vakker historie om hvordan de to blir hverandres livs store kjærlighet, the love of their lives, uten at det noensinne kan bli dem... Jeg elsker historien - den får meg til å tenke!

Første gangen jeg så denne var valentines day 2006... Min mann og jeg feiret vårt toårsjubileum som par, og vår sønn var akkurat 1 måned gammel - det var denne dagen han fikk sitt navn. På kvelden gikk vi på kino, og dette var altså filmen vi valgte å se... Og fra da av har filmen vært en stor favoritt hos oss begge... Utrolig nok en av de ytterst få filmer min mann vil se flere ganger...

*red.*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det er ganske spesielt, ja, at dere begge har den som yndlingsfilm.. :) jeg liker den også svært godt! et herlig innlegg! har dere sett den i dag? klemmmmmmmm!

Merete L.A. sa...

Agnetemor... ;)
Vi så den på lørdag... :)
Etter at jeg så en helt forferdelig film på skolen på fredag, fant jeg ut at denne hadde jeg lyst til å se for å kompensere... ;)
Og underlig det der ja, den gikk rett til hjertet på oss begge... (og martin kan virkelig ikke fordra de aller fleste filmer om kjærlighet...)

Ha en skjønn dag og uke!!! :D

*klemme masse på*

Shade sa...

Den filmen er utrolig fin! Har bare sett den en gang da, da den gikk på kino.
Og det er gøy å like det samme :) Jeg og min kjære liker mye av den samme musikken, og han har vist meg en del morsomme serier som jeg falt for ^^ Og jeg har vist han ting som han likte.

Merete L.A. sa...

Ja, det at vi liker samme ting er jo et sunnhetstegn ;) det betyr jo felles interesser, felles synspunkter og felles smak... Og hvis man da i tillegg elsker hverandre, har man jo fått hele pakka ;) En av de beste vennene man kan få og en og dele livet med...
(men nå er jo kanskje ikke dere helt der enda?!) ;)
Fin film, ja! tror vi har sunt av å se den ;)