fredag 22. desember 2006

URETT!

Kjære søstre & brødre!!

Det skjer så uendelig mye urett i verden! Og en unødvendig del av dette er urett mot mennesker begått av menneskene selv! Det er så alt for mye vondt som skjer inni menneskene, kamper vi ikke burde trenge å ha!!! Hvorfor vet ikke menneskene lengre at de er vakre – vakre fordi de er unike, fordi de har vakre personligheter som skinner igjennom alt det ytre når de smiler og ler eller gråter, vakre fordi de er en gjenspeiling og et fingeravtrykk av Gud selv?! Til og med mennesker som folk flest synes er pene, er misfornøyde med seg selv – Halle Berry har sagt at hun synes hun er stygg, og bare Gud vet hva J. Lo og prinsesse Madeleine egentlig tenker om seg selv! Trist, er det ikke?

Min lillesøster var nettopp på skoleball, og da hun pyntet seg og dollet seg opp, prøvde jeg å fortelle henne nettopp at hun er vakker. Det nektet (selvsagt?) trettenåringen å høre på, men jeg ba en bønn inni meg om at hun likevel skulle synes at det var godt å høre langt inni seg et sted, selv om hun aldri ville ha innrømmet det.

En annen ting som slo meg med dette ballet, var at disse tenåringene staset seg mer opp for et skoleball enn det jeg syntes var nødvendig da jeg gifta meg!! Og jeg var en vakker brud, ingen ville si at jeg var for lite pynta! ;) Men poenget er at de strever og strever så inderlig med å prøve å bli vakre, med brunkrem og sol og striping av håret og falske øyevipper og den korrekte neglelakken og hårfjerning alle steder og to timer på badet med sminking og oppsetting av hår og utallige timer på utvelging av kjoler, uten å forstå at det er det naturlige som er det aller vakreste (for å sitere min kjære)! Uten å forstå at de allerede ER vakre, det er ikke noe de trenger å streve for å bli!

Brødre & søstre, kast ikke bort de verdifulle kreftene deres på slike anstrengende kamper! Det er ikke verdt det! Dere er så fantastiske som dere er!!! Så kan dere heller bruke kreftene på noe som faktisk er verdt kreftene deres, som å hjelpe din neste med å klippe plenen eller handle eller hjelpe over gata eller ringe noen dere holder på å miste kontakten med eller gjøre noe koselig for noen bare fordi! Være nær noen som er syke, hjelpe noen som sliter og skvære opp med hverandre. Det er DET som er verdifullt! Da vil alle kunne se hvor vakre dere er!!!

For øvrig ble min søster ballets prinsesse.


*forkjemperen*

6 kommentarer:

A sa...

Ble hun ballets prinsesse?!?!?!

Helt utrolig!!

Og kanskje ikke så veldig rart med tanke på den enorme vennegjengen og det faktum at hun får ALT hun peker på; og det inkluderer jo alle typer sminke og skjønnhetsprodukter... :)

Men det var nok vel fortjent!

Sånn som de holder på altså!

Det er til å bli sprø av!

:*

Merete L.A. sa...

Jepp!!

Ballets prinsesse av alle på HELE skolen, ikke bare åttendeklassingene!!!

Håper det gjorde litt godt et sted langt inni selvtillitten!! ;)

De bruker for øvrig tannbleking også... glemte å nevne det..

Yeah, well!
Such is life!!

;)

*klem*

- viV - sa...

har flere søstre som er midt inni den verste perioden.. Synes det er synd på dem.. Var ikke like ille da jeg var i ungdomskole-aøder, kanskje heldigvis for meg..

Anonym sa...

Endelig går d an å se innleggene dine igjen..var en periode jeg ikke fikk frem noen. Føler d r mye som har forandret seg siden den gang vi var 13-åringer..

Shade sa...

Uffeuff. Skjønner så godt. Jeg blir selv gal av å se alle de oversminka folkene rundt omkring..jeg bruker sminke veldig sjelden selv, mest hvis jeg vil leke gother og gjemme meg :p (Selv da påstår bestekameraten min at jeg er pen)

Men altfor mange folk bærer maske for å bli godkjent..selv skjønner jeg det ikke..jeg har aldri blitt godkjent av andre enn de som har kjent meg...

Merete L.A. sa...

Sunia: Du ER vakker!! ;)
Og hvorfor kan ikke disse unge menneskene forstå at det er personligheten deres som teller?? At de er godkjent av de EKTE vennene sine uansett??

Fæl tid det der... Men de sliter defintivt mye mer med å ha det rette utseendet enn vi gjorde... Eller kanskje jeg bare aldri forstod hva de "kule" jentene egentlig hadde å streve med???

Viv: Enig i at det er synd på dem!!!
*tåre*

For en flying start på livet!!!